Rapport från Skogstorp

Våren har gjort intåg i trädgården och det betyder inte bara ogräsrensning utan agility också! Hindren är framme och man blir bortskämd över att kunna gå ut och träna när man vill. Ni vet väl förresten hur det är med skomakarens barn?

Skillnaden med en egen agilitybana är väl att jag kan träna 10 minuter och sedan sluta. Då kan jag hålla hög kvalitet i träningen. När jag åker till en klubb och tränar kan det ju vara svårt att sluta efter 10 minuter och åka hem "när man ändå åkt dit ska man ju träna".

Sista tiden har det dock varit så mycket att göra att hundträningen hamnat åt sidan, liksom mycket annat. Det viktigaste är att bli färdig i skolan. 4 juni är det examensdags- känns fantastiskt. Jag har fått jobb i Västerås på Adelsökliniken. Det tror jag kommer blir kalasbra. Det betyder att jag kommer veckopendla vilket kanske inte är det mest optimala, men personligen är jag trött på att pendla varje dag. 3 timmar tar det t.o.r till skolan varje dag och det är jag så trött på att jag har lust att spy! ;)

Vallning

Jag har som ni kanske vet tagit tag i vallningen igen, men som allt annat så är det inte den kontinuitet i det som jag skulle önska. Igår var jag med Mia Avena till hennes får och vallade. Det var jättebra för Femme att valla på de fåren för de var verkligen springiga och galna. Det betydde att hon fick känna att de flyttade sig för henne och jag tror att hennes självförtroende ökade av det, för hon jobbade väldigt fint mot slutet.

För Kit var det väl inte lika bra. Hon har ett enormt tryck och det betydde att det blev high chaparall. Det svåra är att hon hela tiden vill stoppa vid huvudena och det blir t.o.m svårt att få henne till balanspunkten om man ska försöka sig på ett litet skick när djuren rör sig. Så det passet hade nog Kit kunnat vara utan tror jag. För hon hade dessutom vadd i öronen och visste inte vad "ligg" betydde. Men så är det ju ibland, det går framåt- och bakåt.
Men det är svårt med vallning tycker jag och mest känner jag mig som en idiot när jag står i hagen- särskilt om någon tittar på. Tack ändå Mia för att vi fick följa med, hoppas det blir fler ggr! <3

Agility

Ja, det är väl inte mycket att berätta här? Kit tog 12 pinnars slalom för första gången igår förresten- det kanske är en liten nyhet? Tyvärr tyckte jag att hon tappade tekniken när det blev så många pinnar, men jag inbillar mig att hon måste få in det i kroppen först. Det är ju en sak att ta 4 pinnar och en helt annan sak att ta 12. Om man tappar balansen i fyra pinnar så märks det ju inte lika väl som på 12. Jag tror att hon får upp tekniken med mer träning- för om jag tittar tillbaka så är det ytterst kort tid hon jobbat på 4 raka pinnar över huvud taget. Men allt måste ju mängdtränas för att bli bra!


Här är mitt A-hinder som jag nyligen köpt från Tyskland. Nu saknar jag bara en platt tunnel och en mur så är banan komplett. Men jag har samlat sedan 2006, så det har inte skett över en natt! :)


Kommentarer
Postat av: Annica Vestman

Hejsan,

Tjusigt A - var har du funnit det?

2010-05-25 @ 16:30:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0